Korzyści i zagrożenia związane z archiwizacją danych cyfrowych

Za treści cyfrowe uznaje się wszystko co jest przechowywane i przetwarzane przez urządzenia elektroniczne. Postępująca cyfryzacja mediów, która przenika wszystkie aspekty naszego życia zmusza nas do przechowywania różnych plików na dyskach pamięci. Jednak ich archiwizacja niesie za sobą wiele zagrożeń.

Przykładowymi treściami cyfrowymi są zdjęcia, filmy, aplikacje czy strony internetowe. Obecnie żyjemy w czasach, kiedy nieodwracalnie przepadają setki gigabajtów danych. Praktycznie codziennie z sieci zdejmowane są witryny internetowe, tak samo różne seriale są wycofywane z portali. Z tego względu warto archiwizować treści cyfrowe, na których nam zależy. Wszystko po to by mieć do nich dostęp w przyszłości.

Jak możemy przechowywać takie treści?

Dobra cyfrowe najczęściej przechowujemy za pomocą nośników fizycznych takich jak płyty, dyskietki, dyski twarde naszych urządzeń czy pamięci flash- czyli pendrive, karty SD. Nie są to jednak niezawodne nośniki, gdyż mogą one ulec uszkodzeniu, a w konsekwencji nieodwracalnie stracimy zapisane dane. Wiele osób obawia się tej straty, dlatego decyduje się na umieszczenie treści w chmurach internetowych.

Do najpopularniejszych z nich należy Google Drive, Mega Drive czy Dropbox. Oczywiście dyski w chmurze są hostowane przez firmy trzecie, co oznacza, że powierzamy część swojej prywatności względem wygody. Nigdy nie mamy pewności, czy firmy te nie przekażą danych o zamieszczonych przez nas plikach reklamodawcom, lub same nie będą ich gromadzić. Po co więc archiwizować dane? Najczęściej robi się to w celu uniknięcia stałej utraty plików. Poza tym, dzięki archiwizacji możemy mieć do nich nieograniczony dostęp- w każdym miejscu i na każdym urządzeniu.

Ciemna strona archiwizacji

Niektórzy użytkownicy gromadzą treści cyfrowe w celu ich nielegalnego rozpowszechniania. Najczęściej są to gry oraz filmy. My umieszczając swoje dane w chmurze ryzykujemy, że ktoś może do nich dotrzeć, naruszając naszą prywatność i zacząć nas szantażować. W taki sposób często dochodzi do hackerskich ataków na firmy i przedsiębiorstwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *