Patrząc na wszystkie dziedziny naszego życia, są one oparte na schematach. Wciąż ulegamy modzie czy popadamy w pewne nurty. Niektórzy chcąc się wyróżnić z tłumu, przestają podążać za wzorami. Ale czy oryginalność jest realna?
Wciąż postępująca globalizacja zaciera niemal wszystkie odrębności. Sztampowym przykładem są trendy modowe- w zasadzie każdy z nas kupuje ubrania w dostępnych na całym świecie sklepach sieciowych. Ceny tej odzieży są przystępne w zasadzie dla wszystkich, dlatego nic dziwnego, że na ulicach spotykamy osoby ubrane w to samo. Co więcej, podczas zakupów wybieramy te produkty, które są aktualnie modne, które widzieliśmy w telewizji bądź w internecie. Nie tylko reklamy mają wpływ na nasz wybór. Od pewnego czasu również celebryci i influencerzy wyznaczają najnowsze trendy, a my widzimy w nich pewne wzory i chętnie podążamy za ich przekazami.
Może nam się wydawać, że posiadamy wolną wolę i wybieramy to, co nam się podoba. Sami stanowimy o sobie. Jednak czy nie jest tak, że wciąż kierują nami przekazy medialne? Oczywiście, idąc do galerii handlowej sami decydujemy w jakim sklepie robimy zakupy, jednak wciąż jesteśmy uzależnieni od asortymentu przygotowanego według panującej mody. Tak samo jest z muzyką: w radiu pojawiają się utwory z najwyższych list przebojów. Oczywiście możemy gustować w innym gatunku muzycznym, jednak media tworzą przekaz uniwersalny- dla wszystkich. Z tej perspektywy widać, że jesteśmy traktowani jako masa, a wyróżniające się jednostki są umyślnie pomijane. W ten sposób, choć nie zawsze to zauważamy, nasze gusta i osobowości są kreowane odgórnie, gdyż łatwiej dotrzeć do ludu o tych samych potrzebach i upodobaniach.
Jasne jest, że czasem każdy ma potrzebę wyrwania się ze schematu. Chcemy wówczas przestać być kopią lub przeróbką czegoś, co już istnieje i jest wyświechtane. Przestajemy działać szablonowo, dążymy do nietuzinkowości i oryginalności. Lecz czy nie jest tak, że sprzeciwianie się panującym nurtom i trendom po woli też staje się modą? Bycie innym, wyróżniającym się również staje się pewną skłonnością. Popularyzuje się niekonwencjonalne rozwiązania.
Zatem- czy w dzisiejszych czasach można być oryginalnym?