Lejek sprzedażowy, czyli metoda analizy, która pomoże ci zwiększyć obroty

Dotarcie do potencjalnego klienta to nie koniec, a dopiero początek drogi, która ma prowadzić do sfinalizowania sprzedaży. Jeśli prowadzisz firmę, w której sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi, bez względu na to czy działasz online czy stacjonarnie, musisz zdawać sobie sprawę z tego jak przebiega proces od pokazania się klientowi po zakończenie transakcji. Lejek sprzedażowy to narzędzie, dzięki któremu dokładnie to przeanalizujesz i zwiększysz swoje obroty.

Lejek sprzedażowy – etapy

Lejek sprzedażowy, zwany także lejkiem marketingowym to bardzo wygodna metafora. Zwężający się do dołu kształt lejka bardzo dobrze oddaje zmieniające się proporcje w liczbie osób, które mogą lecz nie muszą skusić się na twoją ofertę. Na samej górze, w najszerszej części lejka znajdują się osoby, które słyszały o twojej firmie, widziały reklamę, przeszły obok twojego lokalu lub weszły na stronę internetową firmy. To jednak nie znaczy jeszcze, że są zainteresowani. Na niższe i węższe piętro lejka przejdzie mniej osób. To te, które wykażą zainteresowanie i być może postanowią się czegoś o tobie dowiedzieć. Ci którzy przejdą do następnego etapu będą rozważać zakup. Na kolejnych etapach potencjalny klient porównuje twoją ofertę do konkurencji i być może postanawia dokonać zakupu. Niestety na tutaj także można stracić zainteresowanie nabywcy i ostatecznie wybrane przez niego produkty zostaną odłożone na półkę lub nigdy nie opuszczą koszyka w sklepie internetowym. Najwęższe stadium lejka to sprzedaż, czyli te osoby z którymi udało się sfinalizować transakcję. Niektóre schematy zawierają także etap dodatkowy, który polega na zdobyciu lojalności klienta, aby powracał do firmy w przyszłości.

Sprawdź też jak tworzyć opisy SEO, które poprawią Twoją sprzedaż.

Lejek sprzedażowy – jak może ci pomóc?

Po co ci taka analiza? Z pewnością nie po to by uświadomić ci, jak mało ludzi obchodzą twoje produkty lub usługi i jak wielu potencjalnych klientów tracisz każdego dnia. Wręcz przeciwnie, lejek marketingowy pokazuje ci na ilu etapach prowadzących do sprzedaży możesz oddziaływać na zainteresowanych (lub jeszcze niezainteresowanych) twoją ofertą. Zastanów się jak możesz zepchnąć więcej osób z poziomu zainteresowania do rozważania (umieszczenie na stronie firmowej rekomendacji klientów? a może zestawienie z ofertą konkurencji?) lub jak popchnąć do akcji tych, którzy już planują zakup (informacja o darmowej dostawie lub zniżce na kolejne zakupy?). Pamiętaj też o odpowiedniej obsłudze posprzedażowej, dzięki której zyskasz stałych klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *